Zorgen voor de koppeling van uw auto

[ad_1]

Heb je je ooit afgevraagd wat er precies gebeurt als je het koppelingspedaal indrukt? Zonder de koppeling zou je het vermogen van de motor niet kunnen uitschakelen of van versnelling kunnen veranderen! Dus hoe werkt het allemaal? Een koppeling wordt gebruikt om twee bewegende assen te verbinden die met verschillende snelheden bewegen. Dit stelt ons in staat om het motorvermogen uit te schakelen zonder de auto af te slaan of om soepel te kunnen wegrijden, waardoor het motorvermogen geleidelijk op de weg kan worden overgebracht.

Waar bestaat de koppeling uit? Er zijn verschillende belangrijke componenten, te beginnen met het vliegwiel dat is verbonden met de motor, gevolgd door de koppelingsplaat die is verbonden met de transmissie. De volgende is de drukplaat die de wrijving tussen de koppelingsplaat en het vliegwiel vasthoudt. Dit deel van de koppeling vergt ongelooflijk veel kracht en druk. De volgende zijn de tapeinden en de diafragmaveer. Terwijl het midden van de membraanveer wordt ingedrukt, zorgt een reeks pennen nabij de buitenkant van de veer ervoor dat deze de drukplaat wegtrekt van de koppelingsplaat. Hierdoor komt de koppeling vrij van de draaiende motor. Het volgende onderdeel is het uitwerplager, ook wel ‘koppelingslager’ genoemd. Het helpt de overgang soepel te laten verlopen en ruisonderdrukking. Vervolgens heb je het koppelingshuis en de ontkoppelingsvork. De taak van de ontkoppelingsvork is om kracht uit te oefenen op de drukplaat waardoor de drukplaatvingers loslaten. Het belhuis bevat alle koppelingscomponenten. Het laatste deel van de legpuzzel is de versnellingsbak.

Hoe kun je voor je koppeling zorgen? Rijd niet met je koppeling. We maken ons allemaal schuldig aan het zitten in de file of wachten tot de lichten veranderen, door de auto stevig op het koppelingspedaal te houden in plaats van op de remmen. Dit kan jaren van leven van de koppeling kosten! In de koppeling bouwt zich intense hitte op en dit kan ertoe leiden dat de koppeling doorbrandt. Door de auto gewoon op de voetrem of handrem te houden, wordt de slijtage van de koppeling aanzienlijk verminderd. Wanneer u de koppeling volledig heeft losgelaten, moet u uw voet van het pedaal halen. Als de koppeling lichtjes wordt ingedrukt, zal ook de slijtage van de koppeling toenemen.

Wat zijn de tekenen van slijtage van de koppeling? Een slippende koppeling kan betekenen dat een nieuwe koppeling nodig is. Een eenvoudige manier om te zien of uw koppeling slipt, is door een redelijke heuvel of helling te vinden. Breng uw voertuig op een redelijke snelheid rond de 30-45 zou goed moeten zijn, selecteer dan een hoge versnelling 4e of 5e en duw het gaspedaal naar de grond (als het veilig en legaal is om dit te doen). Als de toerenteller van het voertuig plotseling omhoog gaat zonder gelijkwaardig teken van acceleratie, kan dit een teken zijn van slijtage van de koppeling. Sommige voertuigen hebben de mogelijkheid om de koppelingskabel af te stellen, wat de levensduur van de koppeling kan verlengen.

Een ander teken van slijtage van de koppeling is trillingen van de koppeling. Je zou deze feedback via het koppelingspedaal voelen. Als u een schok of bonk voelt tijdens het schakelen, kan dit een indicatie zijn. Dit is over het algemeen voelbaar bij lagere snelheden of bij het schakelen in de lagere versnellingen. De gebruikelijke oorzaak hiervan is dat de koppelingsplaat iets is verschoven en niet goed is uitgelijnd. Dit kan ook gebeuren als de koppelingsplaat of andere onderdelen zijn vernieuwd en niet correct zijn uitgelijnd. Het ergste resultaat hiervan zou zijn dat het vliegwiel is beschadigd, en als dit het geval is, is specialistisch advies vereist, aangezien het vliegwiel in het algemeen zou betekenen dat het koppelingssamenstel ook moet worden vervangen!

Nog een ander teken van slijtage van de koppeling zijn ongebruikelijke geluiden. De meeste geluiden van oudere auto’s zijn alleen te verwachten; je zou na een paar jaar wat kraken en gekreun en gejank verwachten. Een beetje zoals de vrouw (maar een grapje) !! Een geluid dat zorgwekkend zou zijn, zou zijn als het jammerende geluid ook een krakend geluid in zich had. Als u dit soort geluid hoort, is het zeker de moeite waard om uw auto zo snel mogelijk te laten repareren. Dit kan een teken zijn dat het koppelingslager begint te slijten. Dit onderdeel moet zo snel mogelijk worden vervangen. Als het zou worden achtergelaten, zou het verdere schade aanrichten en zou het veel meer geld kosten om het te herstellen.

Wat heeft nog meer een koppeling? Welnu, sommige mensen met automatische auto’s zullen misschien verbaasd zijn om te ontdekken dat automatische auto’s ook koppelingen hebben en sommige zelfs twee? Veel elektrische gereedschappen zijn ook uitgerust met koppelingen. Boormachines zijn meestal uitgerust met koppelingen, zodat de gebruiker de aandrijving sneller kan uitschakelen. Hierdoor heeft de gebruiker veel meer controle over de apparatuur. Zoals u zich kunt voorstellen, maken de veiligheidsvoordelen van de koppeling een noodzaak. Het vreemdste dat ik ben tegengekomen waarvoor een koppeling nodig is, is een Yo Yo!

[ad_2]

Source by Harry Coombes

Translate »