Vrouwelijke kunstenaars krijgen permanent aanzien in de “Eregalerij” van het Rijksmuseum – DutchReview

[ad_1]

Als thuisbasis van vele collecties van Nederlandse kunstmeesters, en gelegen in het hart van de culturele wijk van Amsterdam, loopt het Rijksmuseum opnieuw voorop in de kunstwereld met zijn nieuwste poging om werken van vrouwelijke kunstenaars tentoon te stellen in de centrale ‘Eregalerij’.

Het Rijksmuseum, dat oorspronkelijk de National Art Gallery heette en in 1800 in Den Haag gevestigd was, begon als een prestigeproject om Nederlandse trots te inspireren. Toen het Koninkrijk Holland in het begin van de 19e eeuw onder het bewind van Lodewijk Napoleon Bonaparte stond, werden nationale collecties verplaatst naar de nieuwe Nederlandse hoofdstad, Amsterdam.

Nadat koning Willem I in 1813 de troon besteeg, werd de instelling veranderd in het “Rijksmuseum” (rijksmuseum). De recentelijk gerenoveerde indeling van het gebouw is modern en combineert de meeste plannen van de oorspronkelijke architect Cuypers.

LEES MEER | Zeven musea en kunstgalerijen die u vanuit uw eigen huis digitaal kunt bezoeken

Vrouwenkunst op de voorgrond

Met deze creatieve lay-out worden museumbezoekers meegenomen op een Nederlandse geschiedenis- en kunstexcursie van de middeleeuwen tot en met de 20e eeuw.

Tegenwoordig haalt dit kunstpaleis, in overeenstemming met zijn zelfclassificatie als een “museum van en voor iedereen”, opnieuw de krantenkoppen door een permanente tentoonstelling van vrouwelijke kunstenaars opzij te zetten in zijn centrale galerij. Voor het eerst in meer dan 220 jaar zet het Rijksmuseum vrouwenkunst uit de 17e eeuw op de voorgrond.

Foto-van-schilderij-herdenkingsportret-van-Mozes-ter-Borch-door-Gesina-en-Gerard-ter-Borch
Geschilderd door Gesina en haar halfbroer Gerard. Afbeelding: Web gallery of art / Wikimedia Commons / Public Domain

Vrouwen en schilderen

Hoewel het onderwerp van veel populaire werken is, waaronder Vermeers diepgaande 1658 “Het Melkmeisje”, worden vrouwen als kunstenaars in permanente collecties in musea niet zo verheerlijkt.

Het initiatief om vrouwen te situeren als makers en niet als muzen, zal zorgen voor een gezondere weergave van de Nederlandse kunstwereld. Werken die in de “Eregalerij” worden ondergebracht, zijn onder meer die van Gesina ter Borch Portret ter nagedachtenis aan Moses ter Borch (1667-1669) en die van Rachel Ruysch Stilleven met bloemen in een glazen vaas.

Rijksmuseum en kolonialisme

In navolging van de wereldwijde trend van kunstinstellingen die de hiaten in hun collecties proberen op te vullen, wil het Rijksmuseum het Nederlandse koloniale verleden aanpakken zodra het museum heropent na de tijdelijke pandemie-gerelateerde sluiting.

LEES MEER | Het Amsterdam Museum dropt “Gouden Eeuw” Rijksmuseum behoudt het

Om een ​​completere en objectievere tentoonstelling van Nederland te geven, kan het Rijksmuseum niet om het koloniale verleden van de Vereenigde Oostindische Compagnie (Verenigde Oost-Indische Compagnie) en het effect dat jaren van oorlog, turbulentie en steeds veranderend eigendom hadden op hun kunstwerken.

Het onderbrengen van vrouwenkunst in een vaste collectie is een van de manieren waarop dit museum de onderworpen geschiedenis van Nederland wil laten zien.

Wat vindt u van het besluit van het Rijksmuseum? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Feature afbeelding: http://www.christies.com/lotfinder/lot/rachel-ruysch-roses-tulips-and-other-flowe-4684708-details.aspx/Wikimedia Commons / Public Domain

[ad_2]

Source link

Translate »