Verslechterende chromen velgen: kunnen ze worden gerepareerd?

[ad_1]

Verchroomde velgen worden steeds populairder vanwege hun onberispelijke, heldere en reflecterende afwerking. Als ze nieuw zijn, zien ze er prachtig uit en voegen ze glamour toe aan elk voertuig. Maar als het beschadigd is, is het ontpitte en afbladderende chroom een ​​oogletsel!

Helaas, omdat chromen velgen zijn geplateerd in plaats van geverfd, kunnen ze niet zo gemakkelijk opnieuw worden afgewerkt als standaardvelgen.

Chroom wordt aangebracht via een plateringsproces over de aluminiumlegering. Chroom hecht op zichzelf niet aan aluminium. En omdat ongelijke metalen bij aanraking corroderen, werd ontdekt dat door zink- en koperplaat tussen het chroom en het aluminium te gebruiken, het chroom aan het aluminium zal hechten en niet zal corroderen.

Waarom gaan uw chromen velgen dan achteruit?

Tijdens het rijden, vooral bij hoge snelheden, wordt grind van de weg getrapt en raakt de wielen. Dit veroorzaakt zeer kleine schaafwonden in het verchroomde oppervlak en treedt zowel op in de “loop” van de velg als in het gezicht.

“Stoeprandschade” zal ook de “chroomzegel” verbreken.

Bovendien verslechtert de beweging van de band op de velg de hiel van de velg na verloop van tijd.

Zodra dit proces begint, zult u een duidelijke verslechtering van de afwerking opmerken. Dit wordt nog verergerd door het zout dat op wegen wordt gebruikt en dat onder de plaat vast komt te zitten. Zonder wassen zal het zout in de lichtmetalen velg zelf eten.

Chromen velgen repareren is mogelijk, maar kostbaar.

Als u het probleem in de vroege stadia van achteruitgang opmerkt, kan een plaatselijke velgreparatiewerkplaats de velg mogelijk repareren. Dit gebeurt door middel van zandstralen, kogelstralen en het gladstrijken van de beschadiging door eroverheen te schuren en te schilderen. Nu zien uw velgen er natuurlijk goed uit, maar hebben ze een andere kleur dan chroom.

Als de verslechtering van het chroom erger is en het afbladderen is begonnen, moet u de velgen naar een winkel sturen die gespecialiseerd is in “opnieuw verchromen”.

Omdat het chroom wordt aangebracht via een plateringsproces, moet de oude plaat worden verwijderd en moet het velgoppervlak worden gladgestreken. Dit gebeurt met industriële straal- of zandstraalapparatuur.

Nadat de wielen zijn gestript, worden ze gepolijst en vervolgens opnieuw bedekt met koper en zink en chroom om hun oorspronkelijke glans terug te krijgen.

Veel mensen sturen hun velgen naar Californië om ze opnieuw te plaatsen. (Google “rim re-plating, CA”) Dit is duur en duurt gewoonlijk ongeveer 8 weken. Meestal worden de velgen naar Mexico gestuurd, waar het eigenlijke werk wordt gedaan en de milieuwetten niet zo streng zijn.

Hiervoor zijn een paar redenen, waarvan de belangrijkste de EPA-voorschriften (Environmental Protection Agency) zijn die de gevaarlijke luchtverontreinigende stoffen beperken die in de lucht vrijkomen als gevolg van het gebruik van chemicaliën die nodig zijn bij het bekledingsproces.

Helaas merkt u misschien dat u nog steeds slijtage of corrosie ziet onder de nieuwe verchromen. De kwaliteit van het werk is vaak onaanvaardbaar en teleurstellend, zeker gezien de tijd en kosten.

Ondanks de nadelen is chroom een ​​mooie afwerking. Preventie is de beste manier om een ​​velg met een langere levensduur te verzekeren. Maak de velgen gewoon regelmatig schoon met een afwasmiddel zoals afwasmiddel, gevolgd door een grondige spoeling. Dit is vooral belangrijk tijdens en na de winter, wanneer zout en wegchemicaliën het bederfsproces versnellen. Overweeg ook om uw chromen velgen in de wintermaanden te ruilen voor een gelakte legering.

[ad_2]

Source by Ryan Cunniff

Translate »