RAV4 Drivers Club-gids voor het Toyota RAV4 Run-Flat (BSR) -bandsysteem

[ad_1]

Deze gids is geschreven om hopelijk het BSR-runflat-systeem uit te leggen dat op de Toyota Rav4 T180 en SR180 is gemonteerd

Veel eigenaren hebben hun auto gekocht zonder kennis van dit BSR systeem dus hier zal ik proberen uit te leggen wat het is en de mogelijkheden om het te vervangen.

Wat is het BSR-systeem?

Het is een Run Flat-systeem dat verschilt van andere typen waarbij de zijwand van de gebruikte banden zwaar is versterkt, dus als er een lekke band of leeglopen optreedt, rijdt de auto effectief op de zijwand

BSR (Bridgestone Safety Ring) is een systeem dat een ring gebruikt die in de band rond de velg wordt gemonteerd. Dit is waar de auto op rijdt in geval van leeglopen. De banden zijn in feite een normale band. Dit is een ontwikkeling van een militair voertuig uit de Tweede Wereldoorlog.

Er zit ook een smeermiddel in de band dat de band en de BSR-ring smeert in geval van leeglopen. Zonder dit zou de opgewekte wrijving beide elementen vernietigen.

Het systeem wordt ondersteund door een TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) dat een waarschuwingslampje op het dashboard verlicht als het leegloopt …

De pluspunten van dit systeem ..

Het betekent dat er geen reservewiel gedragen hoeft te worden .. En … Eh, dat is het zo’n beetje eigenlijk ..

De minnen ..

De banden moeten worden verwijderd door een speciale en zeer dure machine die alleen Toyota-dealers en enkele onafhankelijke banden-dealers hebben.

Er kan slechts één type Bridgestone-band worden gebruikt met het BSR-systeem. Geen enkel ander merk of model band kan worden gebruikt.

Dit zorgt ervoor dat dure vervangingen tijd worden voor nieuwe banden en kan erg lastig zijn in het geval van een lekke band.

Eigenaren melden zeer dure kosten voor vervanging of reparatie!

De opties…

Eigenaars kunnen gewoon leven met wat ze hebben en de wat als enorme kosten van vervanging of reparatie worden beschouwd.

Of

Verwijder de bestaande banden en het BSR-systeem volledig. U kunt de banden laten verwijderen door een uitgeruste dealer zoals hierboven beschreven. Kost ongeveer £ 45 per wiel OF knip gewoon de banden af ​​en verwijder de veiligheids-binnenringen met behulp van een haakse slijper.

Het TPMS-systeem kan worden vastgehouden of verwijderd en omgeschakeld om te voorkomen dat het lampje op het dashboard knippert.

Nadat de banden en ringen zijn verwijderd, kunnen normale banden door elke bandenhandelaar op een normale bandenmachine worden gemonteerd en kan elk merk worden gebruikt.

Verzekeringsimplicaties …

Als u het BSR-systeem verwijdert en normale banden monteert, dient u uw verzekeringsmaatschappij hiervan op de hoogte te stellen.

Geen extra premie is waarschijnlijk, aangezien de auto zal zijn als de nieuwste specificatie SR Rav4. Dwz geen BSR-systeem en een bandenreparatieset in de kofferbak.

Het is mogelijk om de banden en de BSR-ring te laten verwijderen en vervolgens de banden terug te plaatsen, maar dit maakt uw verzekering ongeldig omdat de banden een symbool op de bandenwand hebben dat aangeeft dat ze Run-flats zijn. Die natuurlijk zonder de BSR-ringen erin, dat zijn ze niet! Dit zou kunnen betekenen dat een Bestuurder die dit niet beseft in de problemen kan komen als er een leegloop optreedt en hij of zij blijft rijden …

Rij kwaliteit

De wielen met het extra gewicht van het BSR-systeem en smeergel zijn enorm in vergelijking met een wiel met een normale band.

De ophanging heeft te maken met twee elementen:

Het afgeveerde gewicht. Dit is het gewicht van het voertuig, zijn inzittenden, vracht enz.

Het onafgeveerde gewicht. Dit is het gewicht van de wielen, banden, remmen etc.

Door de ophanging van het onafgeveerde gewicht te verlichten, kan het doorgaan met het beheersen van het afgeveerde gewicht. Dit komt neer op een veel soepeler rijgedrag zonder het crashen en bonzen dat het verhoogde gewicht van de met BSR uitgeruste wielen geeft. Onthoud dat de wanden van de banden niet versterkt zijn.

De rijkwaliteit is enorm VERBETERD wanneer de BSR wordt verwijderd !!!

Een overweging …

Als u een met BSR uitgeruste RAV inruilt bij een Toyota-dealer, is een van de eerste vragen die wordt gesteld: heeft deze nog steeds de run flats? Want als dat niet het geval is, is de auto in hun ogen radicaal veranderd en kan hij niet worden verkocht onder het door Toyota goedgekeurde autoschema.

Andere dealers kunnen al dan niet vragen, afhankelijk van of ze überhaupt op de hoogte zijn van het bestaan ​​van het systeem …

Ik hoop dat dit helpt

[ad_2]

Source by David LL

Translate »