Lier versus rukriem

[ad_1]

In de wereld van vierwielaandrijving kennen de meeste mensen lieren en riemen. Ze verschillen op veel manieren (inclusief de prijs), maar zullen vergelijkbare resultaten opleveren. Een Snatch Strap is in feite een lange riem met wat elasticiteit erin, waardoor de riem tot 20% van zijn lengte kan uitrekken. Het idee hierachter is simpel: wanneer een vierwielaandrijving vastzit, bevestigt u de riem aan de geclassificeerde herstelpunten op beide voertuigen en trekt het ene voertuig het andere eruit. Het voordeel van een riem die kan uitrekken, is dat je een aanloop kunt krijgen en wanneer de riem het opneemt, zal deze uitrekken en wordt de energie langzaam op het vastzittende voertuig toegepast. Als je het zou doen met een touw dat niet uitrekt, zou het breken of het zou een ernstige schok op beide voertuigen veroorzaken.

Snatch-riemen zijn geweldig om te herstellen in zand, modder, sneeuw en zelfs rotsen. In veel gevallen heb je sowieso maar een kleine ruk nodig, dus strekken is niet nodig. In sommige gevallen is het echter nodig om een ​​beetje extra momentum te krijgen. Deze beginnen bij ongeveer $ 40 en zijn de moeite waard om in uw voertuig te hebben. Het enige nadeel is echter dat je twee auto’s nodig hebt om ze te gebruiken!

Lieren daarentegen zijn iets veelzijdiger. Ze kunnen aan een ander voertuig of een andere boom worden bevestigd, wat betekent dat u er meestal uit kunt, zelfs als u geen ander voertuig in de buurt heeft. Als er geen bomen zijn, kun je een reservewiel begraven en die eraf lieren. Lieren hebben een aantal voordelen ten opzichte van riemen, maar de belangrijkste is dat ze langzamer en meer gecontroleerd zijn. In plaats van een aanzienlijke hoeveelheid kinetische energie op te bouwen, kunt u een voertuig langzaam naar buiten trekken. Dit is erg voordelig wanneer u met een vierwielaandrijving op rotsen rijdt. Als u een voertuig op rotsen plotseling rukt, veroorzaakt u waarschijnlijk schade of verergert u de situatie.

Uiteraard zijn lieren veel duurder (en je kunt alleen vooruit trekken tenzij je een achterlier hebt!), Maar ze zijn tegenwoordig heel gebruikelijk op vierwielaandrijvingen. De grootste klacht die ik heb met zowel lieren als riemen, is het risico dat ze kunnen gelden voor zowel mensen als vierwielaandrijvingen. Als een van beide knapt, kan er ernstige schade optreden. Er zijn veel mensen omgekomen bij het gebruik ervan, en ze zijn erg gevaarlijk als ze correct worden gebruikt.

Mijn voorkeur (voor alles behalve rotsen) is dan Maxtrax. Dit zijn nylon boards van technische kwaliteit die u eenvoudig onder de banden van uw voertuig plaatst. Van daaruit kunt u erop rijden en bent u binnen enkele seconden weer weg. Er is geen overmatige kracht op het voertuig nodig (en je kunt het doen zonder een andere auto nodig te hebben), er is geen risico dat er iets kapot gaat of door de lucht vliegt en ze zijn aanzienlijk sneller en gemakkelijker te gebruiken. Je krijgt een vierwielaandrijving die vastzit op het strand in de helft van de tijd die nodig is om een ​​rukriem of lier op te trekken (ook zonder risico!)

[ad_2]

Source by Aaron Schubert

Translate »