Kings Highway Fiji – Een minder bereisde weg

[ad_1]

Ik wilde al een tijdje vanuit Nadi via de Kings Highway naar Suva reizen. Helaas heeft de kans zich niet voorgedaan. De omstandigheden kunnen echter veranderen en voor je het weet reis je langs de Kings Hwy naar Suva.

Nadi Service Station de beslissing was genomen

We waren de banden aan het checken voor onze reis naar Suva via de Coral Coast (Queens’s Hwy) en net toen we klaar waren om rechtsaf te slaan langs de Queens Hwy, vroeg Gary (mijn baas) me of ik zou willen dat je via de Kings Hwy zou gaan. in plaats daarvan? (Domme vraag) “Nou, dit is de deal”, zei hij “Als alles goed gaat en we een geweldige reis hebben, is dat mijn idee, maar als de dingen peervormig worden, is het jouw schuld”! … Daar kan ik mee leven. Dus sloegen we linksaf op de minder bereisde weg. We reden op een bekende weg tot we Ba bereikten, we waren er de week voordat we naar de prachtige gouden sieraden keken.

Rakiraki hier komen we

De regen begon nu serieus op de voorruit te kletteren, er werd niets gezegd, maar misschien was dit niet zo’n geweldig idee. Toen verdween de regen en werd er een zucht van verlichting gevoeld. De weg was in sommige delen met honingraat bedekt met kuilen die deel uitmaken van het leven in Fiji. Nadat je de eerste schok van de staat van de wegen in Fiji hebt overwonnen, ga je er gewoon mee door. Het was zondag en er was heel weinig verkeer op de Kings Hwy, de meeste Fijiërs luisterden naar hun zondagse preek in de kerk. We hadden vrijwel de wegen voor onszelf. De kustlijn was spectaculair ondanks de sombere omstandigheden; stel je voor hoe het zou zijn met zonneschijn en heldere luchten. De vegetatie was weelderig en een trilgroen suikerriet kwam tot aan de kant van de weg en zwaaide zachtjes op de heuvel, het is een prachtig land.

De afslag voor de kustroute gemist

Onze bedoeling was om op de kustweg te blijven en af ​​te slaan rond Matawailevu Village, het zou voordelig zijn geweest als we een “goede wegenkaart” hadden gehad in plaats van een toeristenkaart met beperkte details. Voordat we het wisten gingen we landinwaarts en door Rokovuaka Village reden was het te laat om terug te keren. Het had ons 3 uur gekost om zo ver te komen met de gure weersomstandigheden, dus we bleven doorgaan. Het land begon nu bergachtig te worden en rechts van ons was een snelstromende en modderige gezwollen rivier die door de vegetatie tevoorschijn kwam. Kijkend naar onze beperkte kaartreferentie, gaf dit aan dat er secties waren waar de weg en de rivier samenkwamen. Tot nu toe was de weg een hard geasfalteerd oppervlak geweest met slechts een paar stukken grind. Dit ging allemaal veranderen.

Onverharde weg – weg verslechtert

De mooie harde ondergrond verdampt snel en we zitten op de onverharde weg! Met nog een behoorlijke afstand te gaan wordt ineens alles peervormig. De weg versmalt abrupt nu het maar één rijstrook is, met een diep ravijn aan de rechterkant en modderig bruin water dat snel naar beneden stroomt. De onverharde weg die de King Hwy is, gaat scherp naar rechts en voor ons strekt zich uit over een lange smalle houten brug met één rijstrook; lijkt op iets dat je zou kunnen zien op het Discovery Channel in de Amazone, waarbij je aan weerszijden een woeste rivier met ondoordringbare jungle oversteekt. De smalle houten brug voor ons was beangstigend.

  • Geen vangrails
  • Hoog boven een snel bewegend water
  • Kruisen genageld aan de kant waar iemand aan een plakkerig einde was gekomen!

Gary onderhandelde over de brug … we hadden geen keus, het was te laat om terug te keren. Twee lange ononderbroken verhoogde houten sporen ter breedte van de wielbasis van een auto liepen parallel om uw wielen eroverheen te leiden. Het enige probleem was dat de houten brug modderig en glad was. Het busje kreeg niet genoeg grip op de houten baan en bleef maar wegglijden. Dus eindigden we met een kleine hoek, waarbij de passagierskant meer van het water zag dan ik had gewild. Ik vergat de opname op de videocamera in te drukken, maar ik kreeg wel de volgende brug. De volgende paar bruggen leken niet zo beangstigend, het is verbazingwekkend hoe snel je je kunt aanpassen, maar toen reed ik godzijdank niet!

De rest van de reis naar Suva verliep rustig

Na onze verwarring met de houten bruggen verliep de rest van de reis rustig. Er vindt upgrading plaats met buitenlandse leningen. Verderop langs de weg waren grote stukken regenwoud en heuvels verwijderd om plaats te maken voor een aanzienlijke upgrade van de Kings Hwy met een paar grote bruggen die al waren aangelegd. Als u van plan bent om via de Kings Hwy naar Suva te rijden, neem dan vooraf contact op met de lokale autoriteiten.

We reisden op een zondag en alle wegwerkzaamheden werden stopgezet, maar als dit een zaterdag of doordeweekse dag was geweest, zouden er grote vertragingen zijn opgetreden. Het kostte ons meer dan 5 uur om Suva te bereiken; de snelheid was gedaald tot 60 km en lager in sommige delen van de Kings Hwy. Praten met enkele bewoners die de kustweg naar Suva hadden onderhandeld, zeiden dat de uitzichten adembenemend waren, maar de weg was afschuwelijk, het was een 4WD-rit de onverharde weg was smal en modderig , maar wat een avontuur was de opmerking!

Zie je later…

[ad_2]

Source by Gillian Callcott

Translate »