Interessante feiten over Lamborghini

[ad_1]

1. Automobili Lamborghini SpA is een Italiaans automobielbedrijf dat luxe, high-end sportwagens maakt. Het hoofdkantoor is gevestigd in Sant’Agata Bolognese, nabij de stad Bologna, Italië. Lamborghini werd in 1963 opgericht door een Italiaanse ingenieur Feruccio.

2. Automobili Lamborghini SpA is ontstaan ​​als resultaat van de concurrentie tussen Feruccio Lamborghini en Enzo Ferrari (van Ferrari-auto’s), die op dat moment al bekend stond als een beroemde fabrikant van sportwagens. Feruccio Lamborghini was zelf een ervaren ingenieur; hij was eigenaar en manager van een succesvol bedrijf dat landbouwmachines produceerde. Feruccio hield van sportwagens en bezat een Ferrari 250 GT. Het gerucht gaat dat twee grote constructeurs een conflict hadden nadat Lamborghini zich persoonlijk tot Enzo Ferrari had gewend vanwege de kapotte koppeling van zijn Ferrari 250 GT. Er wordt aangenomen dat de opvliegende Enzo Feruccio heeft aanbevolen om uitsluitend met tractoren om te gaan en zelfs nooit een sportwagen aan te raken. Feruccio Lamborghini zag het als een uitdaging om zijn middelen, ervaring en passie te gebruiken om een ​​bedrijf op te richten dat in staat was om met Ferrari samen te gaan.

3. Dit kan voor sommigen van jullie als een verrassing komen, maar Lamborghini heeft nooit deelgenomen aan grote motorsportcompetities. Volgens de wil van Feruccio Lamborghini bleef zijn bedrijf weg van racen, omdat de beroemde Italiaanse ingenieur altijd dacht dat de motorsport een grote verspilling van tijd en middelen was.

4. Een ding waar Lamborgini altijd om bekend stond, is het eersteklas ontwerp. Enkele van de beste professionals in de branche, waaronder Franco Scaglione, Touring, Zagato, Mario Marazzi, Bertone, ItalDesign en Marcello Gandini, werkten aan het visuele ontwerp.

5. Mensen denken meestal aan luxe en high-performance grand tourers, telkens wanneer iemand de naam Lamborghini noemt. Desalniettemin heeft de Italiaanse autofabrikant weinig ongebruikelijke modellen gemaakt. Feruccio Lamborghini had een uitgebreide ervaring in het produceren van tractoren, dus het leek hem logisch om te proberen een auto te ontwerpen met hoge offroad-capaciteiten. Lamborghini LM002 was de eerste SUV, gebouwd door de Italiaanse autofabrikant. Door snelheid en luxe te combineren met uitzonderlijke offroad-capaciteiten, was de Lamborghini LM002 in veel opzichten zijn tijd ver vooruit. Als het gaat om comfort en vermogen om het moeilijke terrein te doorkruisen, kan alleen Land Rover concurreren met de LM002. Helaas was de automarkt nog niet helemaal klaar voor de nieuwe luxe SUV. Daarom verkocht Lamborghini, ondanks de bevelen van de strijdkrachten van Saoedi-Arabië en Libië, slechts 301 voertuigen.

6. De Italiaanse autofabrikant lanceerde zijn eerste productiemodel in 1963. Met een topsnelheid van 280 km / u was Lamborghini 350GTV een leider onder de productieauto’s van zijn tijd.

7. Het Italiaanse bedrijf gebruikt een zeer onderscheidende naamgevingsconventie voor zijn automodellen. Feruccio Lamborghini was nogal een fan van het Spaanse stierengevecht. In 1963 bezocht hij de veeboerderij Miura in Sevilla. Het was eigendom van Don Eduardo Miura Fernandez, een van de beroemdste fokkers van vechtstieren in Spanje. Dit bezoek had een sterke invloed op de Italiaanse industrieel. Hij was zelfs zo onder de indruk van de traditionele kunst van het stierenvechten dat hij besloot al zijn nieuwe sportwagens naar beroemde vechtstieren te vernoemen. Traditioneel in het Spaanse stierengevecht krijgen stieren die erin slagen een matador te verslaan leven, en hun namen worden voor altijd ingeschreven in de geschiedenis van de sport. Ferruccio Lamborghini was ervan overtuigd dat de naam van een vechtstier het ongetemde karakter van sportwagens onder het merk Lamborghini zou benadrukken. Overigens was Ferruccio Lamborghini zelf in zekere zin ook een stier, aangezien zijn sterrenbeeld Stier was. (Hij is geboren op 28 april 1916).

8. Het eerste model dat onder de “bullish” naam aan de wereld werd geïntroduceerd, was Lamborghini Miura. De sportwagen debuteerde op de Autosalon van Genève in 1966. Het publiek ontving hem hartelijk; toeschouwers waren echter enigszins in de war, aangezien ze de motorkap niet mochten openen. Dit was geen toeval: er zat gewoon geen motor onder! Omdat de motor nog in ontwikkeling was, werd het prototype met een ballast naar de Autosalon van Genève gestuurd in plaats van een motor onder de motorkap. Uiteindelijk bleek Miura een hele goede auto te zijn.

9. Lamborghini Countach werd gedurende 16 jaar (van 1974 tot 1990) door het Italiaanse bedrijf geproduceerd. Met name deze sportwagen is een van de weinige Lamborghini-modellen, met een naam die niets te maken heeft met stieren en stierenvechten. Het woord “countach” komt uit de Piemontese taal, gesproken in een regio van Piemonte in het noordwesten van Italië. Het is een uitdrukking van opwinding of verbazing en kan worden vertaald als “hemelen!” Volgens de legende maakte Nuccio Bertone zelf zo’n uitroep toen hij de eerste schetsen van de toekomstige supercar zag.

10. Het verhaal van Lamborghini was niet altijd een succesverhaal. In 1987 redde de Amerikaanse autogigant Chrysler hem praktisch uit de vergetelheid door hem te verwerven. In datzelfde jaar presenteerde de Italiaanse autofabrikant een eigenaardige conceptauto onder de naam Portofino. Het was een sedan met vier deuren van het guillotinetype, aangedreven door een achterin geplaatste motor van 3,5 liter. Hoewel het slechts een prototype bleef, werd het imago en het ontwerp later in veel Chrysler-auto’s belichaamd.

11. In 1994 werd Lamborghini overgenomen door een Indonesische investeringsgroep. Het was een periode van onzekerheid voor het Italiaanse merk. De Duitse autogigant Volkswagen heeft de bekende autofabrikant gered. Sinds 1998 bestuurt Volkswagen Lamborghini via de onderafdeling Audi. Dit was ongetwijfeld een wederzijds voordelige unie voor beide bedrijven.

12. Het ontwerp van moderne Lamborghini is zelfs voor supercars ongebruikelijk. De stalen carrosseriestijl, die de handtekening werd van de meeste Lamborghini-modellen, maakt hem verwant aan gevechtsvliegtuigen. De ontwerper Filippo Perini gaf toe dat hij zich liet inspireren door de militaire luchtvaart. Hij was vooral onder de indruk van de Amerikaanse B-2- en F-22-vliegtuigen terwijl hij aan de Lamborghini Aventador werkte.

13. Het bleek dat de krachtige Lamborghini V12-motor perfect past bij zowel speedboten als supercars. Zo’n technische symbiose is niet gebruikelijk in de auto-industrie. De luxe boot Riva Aquarama werd een van de marktleiders dankzij de hoge prestaties en veelzijdigheid van de ongelooflijke Lamborghini V12-motor.

14. Interessant is dat Lamborghini-auto’s worden gebruikt door de politie van de Verenigde Arabische Emiraten en Italië. Het is logisch als je erover nadenkt; niets kan criminelen afleiden en toeristen aantrekken als ’s werelds snelste politieauto!

15. Zoals we al hebben vermeld, verwaarloosde Feruccio Lamborghini de motorsport en probeerde hij er vanaf te blijven. Desalniettemin herziet de Italiaanse autofabrikant dit strikte beleid, aangezien het vandaag een handicap is voor een autofabrikant die gespecialiseerd is in supercars om de motorsport in zijn geheel te negeren. Momenteel heeft het bedrijf een opmerkelijke aanwezigheid in de autosportwereld. De Lamborghini Blancpain Super Trofeo is een voorbeeld van een succesvolle samenwerking tussen de twee legendarische merken. Automobili Lamborghini SpA en de Zwitserse horlogemaker Blancpain sloegen de handen in elkaar om deze prestigieuze internationale autosportserie te lanceren. In 2009 presenteerde het Zwitserse bedrijf zelfs een speciaal horloge, gewijd aan dit monomerkkampioenschap.

16. Het verbaast niemand dat het merk Lamborghini enkele van de meest indrukwekkende prestaties in de automobielwereld heeft neergezet. De laatste was een snelheidsrecord van 384 km / u van de Lamborghini Huracan tijdens een race van een halve mijl.

17. Lamborghini heeft een zeer lange en vruchtbare relatie met de Italiaanse wielproducent PIRELLI. Vanaf de eerste dag werden PIRELLI-banden gebruikt op alle Lamborghini-voertuigen. De Italiaanse autofabrikant creëerde zelfs de speciale versie van Lamborghini AVENTADOR, gewijd aan PIRELLI.

18. Lamborghini AVENTADOR heeft de aanduiding LP 700-4 700 waar “700” staat voor 700 h / p motor en “4” voor vierwielaandrijving.

19. Lamborghini is mede verantwoordelijk voor de opkomst van het bekende automerk Pagani. De oprichter van de Pagani Automobili SpA, Horacio Pagani, had als ingenieur bij Lamborghini gewerkt totdat hij stopte omdat hij niet in staat was zijn eigen ideeën toe te passen. In 1988 richtte de beroemde Argentijnse constructeur, gretig om zijn ontwerptalent in te zetten en zijn eigen product te maken, een nieuw bedrijf Pagani Automobili SpA op.

20. Tegenwoordig worden Lamborghini-supercars aangedreven door V8- of V12-motoren. De verhouding tussen die twee motortypen is ongeveer 3: 1.

[ad_2]

Source by Charles Chika

Translate »