De Manual Drive 541S Jensen British Classic Car

[ad_1]

Waarden

Een fenomenale hoeveelheid interesse in klassieke auto’s een paar jaar geleden, zorgde ervoor dat er veel werd gepubliceerd en dat de prijzen ongelooflijk escaleerden.

Dit was in een tijd dat een Aston Martin Zagato, racewagen (die nooit een race won), voor meer dan anderhalf miljoen pond werd verkocht. Een Jaguar van het ‘E’-type had maar liefst £ 90.000 geboden voor wat een in massa geproduceerde auto was (en er werden er zoveel gemaakt in de 12 jaar van productie). Het is niet zo verwonderlijk dat veel enthousiastelingen zich geen interessante klassieker konden veroorloven. Sinds die onstuimige dagen is de situatie drastisch veranderd, de recessie, heeft geleid tot redelijkere prijzen voor de meeste klassieke auto’s.

Maar zelfs toen de prijzen nogal belachelijk waren, was er een opmerkelijke, onderscheidende auto uit de vroege jaren 60 die over het hoofd werd gezien, beschikbaar was tegen een zeer redelijke prijs en nog steeds ondergewaardeerd is.

Met de hand gebouwd, met zeer weinig onderhoudsproblemen en het beste van alles: geen zorgen over carrosserieroest! Het is een van de weinige klassieke auto’s die daadwerkelijk als dagelijks vervoermiddel kunnen worden gebruikt – ik reed er al meer dan 25 jaar in en nu gebruikt mijn zoon hem nog steeds.

Ik verwijs naar auto’s van Jensen uit de vroege jaren 60, ontworpen door Eric Neale en gemaakt in de tijd dat Richard en Alan Jensen eigenaar waren van het bedrijf. Met name de Jensen CV8 (dit is het model voor de Interceptor) met de enorme 6 liter V8-motor en de 541S.

De CV8 was in 1965 de snelste vierzitter van allemaal en ik reed elke dag in mijn speciale eenmalige versie, in opdracht van Hardy Amies, totdat ik een paar jaar geleden uit het VK emigreerde. De andere favoriet is de klassieke Britse volbloed de 541. Vooral het laatste model dat vóór de CV8 werd gemaakt, met de 4 liter zescilinder Austin Princes-motor in lijn, met name de handgeschakelde versie van de Jensen 541S.

Classic Car Show Awards

Al zoveel jaren zijn deze Jensen-auto’s niet duur geweest in vergelijking met andere klassiekers uit die periode. Heel vreemd eigenlijk als je bedenkt dat Jensen op de meeste belangrijke oldtimerbeurzen in het verleden de beste prijzen heeft gewonnen.

Tegen alle bekende prestigieuze merken heeft de Jensen Owners Club, samen met de beroemde CV8 van Dave Horton, gewonnen; ‘Auto van de show’, of ‘Beste van de masterclass’ en ‘Beste clubstand’ enzovoort. Er kan nauwelijks een waardevolle klassieke autoprijs zijn die niet door een Jensen is gewonnen!

Pioniers

Deze onderscheidingen zijn niet echt zo verrassend, aangezien de gebroeders Jensen in West Bromwich uiterst fijne, met de hand gebouwde auto’s maakten. Ze waren ook pioniers; de eerste met schijfremmen rondom; eerst met vierwielaandrijving (op een CV8); een van de eersten die de windtunnel gebruikte voor carrosserieontwerp.

Ze waren ook bekend en gerespecteerd vanwege hun geavanceerde ideeën over veiligheid. De 541S was de eerste auto met standaard veiligheidsgordels, die ook voorzien waren van zeer zachte gecapitonneerde delen boven en onder het dashboard. Deurklinken en raamslingers zaten allemaal in verzonken panelen om geen gevaar te lopen.

Ze wonnen de zilveren medaille voor koetswerk bij Earls Court, en met de 541R hadden ze in 1957 volgens tests van ‘The Autocar’ de snelste vierzitter van de dag geproduceerd.

Door de jaren heen heeft hun glasvezel- en polyesterhars-koetswerk de tand des tijds opmerkelijk goed doorstaan.

Onderhoud

Service en onderhoud van deze auto’s blijkt een stuk eenvoudiger dan bij veel andere klassiekers, en dit geldt ook voor enkele van de modernere auto’s. Er is een zeer enthousiaste eigenarenclub die waardevolle technische informatie geeft. De meeste reserveonderdelen zijn ook niet zo moeilijk te vinden via de Jensen Owners Club. Het chassis is als een tank gebouwd en de glasvezel carrosserie lost al die roestproblemen op.

Hoog vermogen

De beproefde zescilinder lijnmotor van 4 liter is een klasse apart, voorzien van drievoudige SU grote carburateurs en gekoppeld aan de Jaguar Moss 4-traps synchromesh-versnellingsbak, met overdrive, voeg daar nog de servogestuurde Dunlop-schijfremmen aan toe. – Biedt enorm veel auto!

De CV8 is nog een nog krachtigere auto, maar geen Britse volbloed aangezien hij een Chrysler V8-motor heeft. Er zijn zeker niet veel auto’s uit het begin van de jaren 60 die zo’n 35 jaar later nog steeds als dagelijkse auto kunnen worden gebruikt.

Super luxe

De luxueuze interieurs heb ik nog niet genoemd, maar beide modellen bieden weelderig leren fauteuilcomfort voor vier personen, maar ook met veel hoofd- en beenruimte, zelfs achterin. Een afsluitbaar dashboardkastje, een handig opbergvak onder de centrale armleuning, een diep vak aan weerszijden van de achterbank voor opgerolde kranten en grote geplooide vakken achter op de voorstoelen. De voorpassagiersstoel van de 541S kan volledig worden ingeklapt, zodat hij veel gemakkelijker achterin kan komen dan de meeste andere tweedeursauto’s – zelfs moderne.

Zowel de 541S als de CV8 bieden, in tegenstelling tot veel meer moderne snelle auto’s, verstandig een zeer grote bagageruimte voor bagage. Ik heb het gevoel dat veel van de moderne, snelle auto-ontwerpen niet de hoofd- en beenruimte bieden voor langere bestuurders, en helemaal geen bruikbare bagageruimte bieden. Als familieman zijn dit enkele van de redenen waarom ik de voorkeur geef aan de CV8.

Een overweldigende hoeveelheid standaarduitrusting, in een tijd dat er zoveel items als optionele extra’s werden opgeladen, zoals: – een Motorola-radio (licht op met de naam Jensen); de verwarming; een mist en een spotlicht; een brandblusser; verbanddoos; een sigarenaansteker; een klok; achterruitverwarming en alle instrumenten die men zich maar kan wensen. Plus een zeer royale gereedschapsset in een passende bak, onder het 541S dashboard, bestaande uit (behalve schroevendraaiers en steeksleutels) een tang, een verstelbare moersleutel, zelfs een bandenspanningsmeter, reservelampjes, bandenventiel en dop.

Van alle Jensen-auto’s uit deze periode was de 541S het minst gewild en het moeilijkst te verkopen. Daar is een reden voor, hoewel het een indrukwekkende auto is en mooi, heeft hij de reputatie dat hij als sportwagen niet accelereert. Het heeft een goede topsnelheid en kan de hele dag met meer dan 160 km / u reizen.

De fantastische handleiding 541S

Maar alle originele testrapporten op de weg waren gebaseerd op de automatische versie (deze automatische versnellingsbak, hoewel ontwikkeld door Rolls Royce, verloor ontzettend veel prestaties) – het is zo jammer dat de handmatige versie nooit is getest!

Tussen 1960 en 1962 bouwde Jensen 127, in totaal 541S-auto’s, waarvan er slechts 22 handgeschakeld waren. De handleiding is een juweel van een auto! De meest luxueuze auto van de hele 541-reeks, en wat niet algemeen bekend is, deze handgeschakelde auto’s met de Lacock-de-Normanville overdrive zijn inderdaad zeer snelle auto’s. Ze zouden een veel betere reputatie hebben verdiend bij een test op de weg dan bij de automatische versie.

Extra ontwerpkenmerken

De 541S heeft bepaalde ongebruikelijke ontwerpkenmerken, verstelbare armsteunen voorin op elke deur, de Bevelift-krik in de kofferbak is ontworpen voor gebruik door de vloer van de auto vóór elke voorstoel. Zo konden voor- en achterwielen samen worden opgetild terwijl ze beschermd waren tegen de regen.

Bij geopende kofferklep kan de bestuurder nog steeds zonder enige beperking door de achterruit kijken. Heel verstandig is het reservewielventiel toegankelijk via een fitting aan de achterkant van de kofferbodem, waardoor de luchtdruk eenvoudig kan worden gecontroleerd zonder het wiel te hoeven verwijderen.

Sexy

Het uiterlijk van deze auto’s, van opzij bekeken, doet denken aan vroege Jaguar-auto’s, misschien wel Aston Martin, en van achteren denk je aan Porsche. Jensen ontwikkelde echter met de 541S een behoorlijk origineel en onderscheidend aerodynamisch ontwerp zonder in te boeten aan ruimte of comfort.

Ik beschouw het nog steeds als een van de meest aantrekkelijke vierzitsauto’s uit die tijd die vandaag nog steeds bewondering wekt. Lezers zullen inmiddels beseffen dat ik deze auto’s best wel leuk vind, dat is zeker waar, en we hadden er 5 van de 22 gemaakt. Het zal niet gemakkelijk zijn om een ​​goede handleiding 541S te kopen, aangezien er hoogstens 15 meer zijn.

Ze zijn te herkennen aan het chassisnummer voorvoegsel 102 (er zijn twee prototypes gemaakt met het chassisnummer JM EXP 100 en JM EXP 102).

De jacht zou de moeite waard zijn, als er een zou kunnen worden gevonden, aangezien zo’n auto minder zou kosten dan een gewone Jaguar van het type ‘E’ in redelijke staat.

Ik wed dat deze situatie zal veranderen.

[ad_2]

Source by John Cohen

Translate »