De Ferrari 348 Challenge / Serie Speciale Sports Cars

[ad_1]

De Ferrari 348-uitdaging – De prestaties, technische gegevens, kenmerken van deze klassieke sportwagen, het vergelijken van rivalen, geschiedenis en gebruikte prijzen onder de loep

van klassiek tot modern

De Ferrari 348-uitdaging

DE AUTO

De 348 Challenge-sportwagen van Ferrari was een race-serie met één merk, voor het eerst opgezet in 1993 en gericht op amateurrijders. Het werd aanvankelijk in Europa opgericht en had zich binnen een jaar naar de VS verspreid.

Oorspronkelijk concentreerde de serie zich op omgebouwde 348 Serie Speciale-auto’s, maar dit werd later uitgebreid tot 348 vanaf 1989 die de 348 SS-specificatie bereikten.

In 1994 introduceerde Ferrari een gelimiteerde editie van slechts 45 auto’s, bestaande uit 32×348 TB’s en 13×348 TS’s, gericht op de Amerikaanse markt, die werden aangeduid als de 348 Factory Challenge.

De Serie Speciale sportwagens bevatten dorpels die in dezelfde kleur waren geverfd als de rest van de auto, en deze functie werd overgenomen naar de Challenge Series.

Deze Challenge-auto’s hadden een wegversiering en kregen elk een individueel genummerd plaatje dat op het rechter deurframe was geplaatst.

Ze waren uitgerust met verbeterde motorregeleenheden, een groot hitteschild en een minder beperkend uitlaatsysteem, hoewel er een raceversie was die dwars door de pijpen liep. ook inbegrepen waren:

  • Punten om het harnas vast te klikken

  • Bevestigingspunten voor de coupestrekker

  • aluminium pedalen

  • Remleidingen onder de auto

  • Trekhaken aan beide uiteinden van de auto

  • Stijvere veren

  • Voor- en achterbumpers van glasvezel

  • Met leer bekleed stuurwiel met het insigne “348”

De kosten van de optionele Challenge-kit van Ferrari bedroegen $ 14.000, en ze gaven aan dat het met deze kit ongeveer 60 manuren zou kosten om de originele auto om te bouwen naar race-trim.

De 3,4 liter V8-motor met dubbele bovenliggende nokkenas die in de Challenge-serie werd gebruikt, zou 320 pk meer ontwikkelen.

De resulterende racer zou gladde banden gebruiken en een verbeterd remsysteem en verbeterde aerodynamica hebben.

Het seizoen 1995 was het laatste seizoen waarin de 348 Challenge-auto aan racebijeenkomsten zou worden deelgenomen, aangezien deze tegen die tijd was vervangen door het Ferrari 355 Challenge-model.

De Ferrari 348 Special Series

DE AUTO

De Sportwagen Serie Speciale van Ferrari verwees naar een gelimiteerde editie van 100 gemodificeerde versies van de 348 TB en TS die tussen 1992 en 1993 werd gebouwd en alleen op de Amerikaanse markt was gericht.

Omdat de achterwielen bredere velgen hadden, werd de achterste spoorbreedte met vijf centimeter vergroot. Het was ook uitgerust met:

  • Uitlaatsysteem met vrije stroming

  • Hogere eindaandrijving

  • Voorsplitter

  • Nieuwe grille voor en achter

  • Alternatieve achterlichtunit

  • Bumpers en rocker covers marcheren in de kleur van de auto

  • Sportstoelen en deurpanelen beide met leer bekleed

Elke sportwagen werd individueel genummerd met een speciaal plaatje op de deurpost van de passagier.

Ten slotte werden in 1994 nog eens 15 eenheden gebouwd als resultaat van een gunstige vraag.

DE MOTOR

De 348 Serie Speciale werd aangedreven door dezelfde 3,4 liter V8-motor met dubbele bovenliggende nokkenas die op de originele varianten was gemonteerd.

Deze eenheid werd echter enigszins aangepast en ontwikkelde 312 pk bij 7200 tpm, terwijl hij nog steeds dezelfde topsnelheid produceerde, maar met een marginale vermindering van de 0-60 mph-tijd van 5,3 seconden.

WEDSTRIJD

Een dwarsdoorsnede van de concurrentie voor de 348 Challenge- en Serie Speciale-auto’s omvatte: Corvette ZR1, Honda NSX en Marcos LM500. Ferrari-prestaties:

Dit markeert het einde van mijn recensie van de Ferrari 348 Challenge en Serie Special-sportwagens

[ad_2]

Source by Peter Radford

Translate »