Coilover-schorsingen – voors en tegens

[ad_1]

Waarom zijn ze zo populair en verbeteren ze echt het rijgedrag van een auto? Wanneer u uw auto laat zakken, verlaagt u in theorie ook het zwaartepunt, waardoor de carrosserie minder rolt, waardoor het rijgedrag wordt verbeterd. De rijeigenschappen van de auto worden echter niet alleen bepaald door het zwaartepunt. Je moet ook rekening houden met het dempingssysteem, de veerconstante, de staat van de weg, de zijwanden van je banden, het onafgeveerde gewicht, de grip van de banden, de geometrie van de ophanging enzovoort.

Op dit moment zijn we alleen geïnteresseerd in de ooit zo populaire schroefsetopstelling. Er zijn veel aftermarket-fabrikanten die verschillende merken en soorten coilovers bedenken. Coilovers zijn populair bij racers vanwege hun instelbaarheid. U kunt de juiste hoogte instellen en in sommige gevallen kunt u ook de demping aanpassen, waardoor u een uitstekende bediening krijgt.

Er zijn twee soorten coilovers. Het zijn echte coilovers en sleeve-type coilovers. Echte coilovers zijn een opstelling waarbij de schokbrekers een lichaam met schroefdraad hebben, terwijl de andere een ‘sleeve-type’ schroefdraad gebruiken. Een van de oudere, bekende fabrikanten van coilovers is H&R. Nu zijn er verschillende bedrijven zoals Tein, Intrax, enz. Die ook coilovers maken. Ground Control was echter de pionier op het gebied van schroefsets met hulzen. We twijfelen niet aan de voordelen van echte coilovers. Maar hoe zit het met het mouwtype ‘? Werkt het? In theorie werkt het hetzelfde als echte coilovers. In het echte leven komt het niet eens in de buurt van de niet-coilovers-schokken en veeropstellingen.

Ground Control, de pionier op het gebied van sleeve-designtechnologie ‘maakt gebruik van een aluminium carrosserie met Eibach race-veren. De basis van de veer wordt ondersteund door een enkele rotatieplaat met een inbusboutvergrendeling. Wat is er mis met dit ontwerp, vraag je je af? Zoals bij alle ‘sleeve-type’ coilovers is de kans groot dat de sleeve gaat draaien en zo de veer doet slippen. Dit kan de enthousiaste coureurs overkomen die de auto graag tot het uiterste drijven. Het andere dat me zorgen baart, is de inbusboutvergrendeling. Een schroef die zo klein is, krijgt de taak om de spanning en draaiing vast te houden die door de auto worden gegenereerd wanneer een liefhebber ermee rijdt.

Weapon-R Tuner 2 coilover-conversie. Deze is in principe hetzelfde met Ground Control, behalve dat het de extra vergrendelingsplaat heeft toegevoegd (met dezelfde inbusschroef die deze op zijn plaats vergrendelt) zogenaamd voor extra veiligheid.

Skunkworks en Arospeed. Deze twee bedrijven gebruiken vergrendelingsinrichtingen van het echte coilover-type. Dubbele platen die in elkaar grijpen. Dit is verreweg de beste opstelling tot nu toe. Maar hoe zit het met de mouw? Er moet iets worden gedaan om de hoes vast te zetten.

Deze nadelen kunnen niet alleen bonkend geluid veroorzaken, maar het kan ook erg gevaarlijk zijn. Stel je voor: je neemt heel snel bochten en vertrouwt op die grote ophanging om het werk te doen, wanneer de huls / vergrendelingsplaten verschoven waardoor een plotselinge schok in je ophanging ontstaat (zoals wanneer je door een ruw wegdek rijdt) en daarom je band van de grond waardoor tractie verloren gaat ……….

Dus waarom is het zo populair? Omdat het goedkoop is ($ 249- $ 399US) in vergelijking met echte coilovers ($ 1.200US en hoger). Het ziet er cool uit, het is verstelbaar, en nogmaals, het zorgt ervoor dat je auto er cool uitziet …

Chauffeurs Pas op

De juiste manier om een ​​spiraalophanging met schroefdraad aan te passen, is het gebruik van een set schalen. Het hele idee van dit type afstelbaarheid van de ophanging is om de belasting van de banden gelijk te maken (of ze voor te stellen voor cirkelspoor) voor het vermogen in bochten. Het feit dat u de auto ermee kunt laten zakken, is slechts een bijkomend voordeel, maar het is NIET hun primaire functie. U moet zich ervan bewust zijn dat u de prestaties van uw auto kunt schaden als u deze niet op zijn minst redelijk dichtbij aanpast. In het beste geval kan de auto niet zo goed in de bochten rijden als vroeger.

In het slechtste geval kunt u de behandeling zo veranderen dat u gevaarlijk wordt. Dit klinkt als een overdrijving, maar met een setup met schroefdraad kun je de banden rechtsvoor en linksachter laden en een auto maken die heel goed naar links draait, maar geen verdomde naar rechts. Misschien zelfs ronddraaiend. Dit alles met de auto perfect waterpas. Je hebt de schorsing, neem nu de tijd om het goed in te stellen. Zoek een bandenwinkel met enkele hoekweegschalen en werk ermee samen om de belasting van de banden en de rijhoogte aan te passen. Het doel is om de kruisgewichten (diagonale gewichten) gelijk te krijgen. Het is niet zo belangrijk om de andere gewichten gelijk te krijgen. Het zijn de kruisgewichten die je zullen besluipen.

[ad_2]

Source by Duane Boodasingh

Translate »